Reiniging: De oorzaken van een vuil of dof geworden schlderij zijn zeer talrijk en divers. We noemen hier alleen een paar voorbeelden, zoals nicotineaanslag, vocht en schimmels, lichtinval, stof, vet, … De reiniging heeft tot doel het kunstwerk te ontdoen van al dit ongewenste vuil dat de leesbaarheid van het kunstwerk verhindert en zelfs degradatie veroorzaakt. Het verwijderen van vuil gebeurt met solventen of met een scalpel. 


Vernisafname: Oude vernissen zijn vaak zo vergeeld en/of donker geworden dat het schilderij nog nauwelijks leesbaar is en de oorspronkelijke kleuren ver te zoeken zijn. In musea worden vernissen op regelmatige basis verwijderd en vervangen. Particulieren zijn echter doorgaans niet op de hoogte van het verdonkeringsproces. 

Na vernisafname of vernisafdunning komt het kleurenpalet dat de schilder in gedachten had echter terug tot leven, en het contrast van het schilderij voor en na de vernisafname is vaak spectaculair te noemen. 


Hervernissen: Na vernisafname brengen wij een huisbereide vernis aan die nauwelijks vergeelt of verdonkert, met een perfect leesbaar schilderij als resultaat. Afhankelijk van de structuur en de stijl van het werk wordt een vernis met een gewenste glansgraad samengesteld.  

Copyright © Restauratieatelier Tempera 2019

Restauratie en conservatie: enkele stappen toegelicht

Fixeren en impregneren: Indien de verf-, lijm- of preparatielaag zich dreigt te onthechten of af te schilferen wordt deze plaatselijk gefixeerd of wordt het hele schilderij geïmpregneerd met een natuurlijk mengsel of een synthetische dispersie (afhankelijk van de ouderdom van het werk en de door de schilder gehanteerde materialen). Door impregnatie bereikt men een perfecte cohesie tussen de verschillende lagen van het doek en wordt verfverlies vermeden. Deze handeling gebeurt meestal met behulp van een door ons ontwikkelde vacuüm- en warmtetafel. Dankzij dit instrument hoeft het werk niet manueel gemanipuleerd te worden en worden onnodige risico’s vermeden. Tegelijk worden oneffenheden in de structuur van het doek weggewerkt door de zachte druk van deze vacuümtafel. 


Herstellen van gaten en scheuren: Gaten en scheuren worden ‘gelast’ en langs de picturale van het schilderij worden de lacunes opgevuld met een natuurlijke of synthetische pasta, waarin de structuur van het originele doek wordt geïmiteerd.  


Bedoeken of ‘doubleren’: Wanneer het doek zeer broos is geworden of wanneer er grote beschadigingen (scheuren, gaten) zijn, wordt het originele doek verstevigd met een nieuw linnen weefsel (een steundoek). Een zogenaamde ‘strip-lining’ of ‘randbedoeking’ betekent dat enkel de randen van het schilderij worden voorzien van nieuwe lapjes doek om het werk terug op het chassis te kunnen spannen.

 

Retoucheren: Het restaureren van lacunes in de verflaag van het schilderij of beeld gebeurt met natuurlijke pigmenten en huisbereide media die reversibel zijn en waarbij geen verkleuring optreedt. 

Reiniging: De oorzaken van een vuil of dof geworden schlderij zijn zeer talrijk en divers. We noemen hier alleen een paar voorbeelden, zoals nicotineaanslag, vocht en schimmels, lichtinval, stof, vet, … De reiniging heeft tot doel het kunstwerk te ontdoen van al dit ongewenste vuil dat de leesbaarheid van het kunstwerk verhindert en zelfs degradatie veroorzaakt. Het verwijderen van vuil gebeurt met solventen of met een scalpel. 


Vernisafname: Oude vernissen zijn vaak zo vergeeld en/of donker geworden dat het schilderij nog nauwelijks leesbaar is en de oorspronkelijke kleuren ver te zoeken zijn. In musea worden vernissen op regelmatige basis verwijderd en vervangen. Particulieren zijn echter doorgaans niet op de hoogte van het verdonkeringsproces. 

Na vernisafname of vernisafdunning komt het kleurenpalet dat de schilder in gedachten had echter terug tot leven, en het contrast van het schilderij voor en na de vernisafname is vaak spectaculair te noemen. 


Hervernissen: Na vernisafname brengen wij een huisbereide vernis aan die nauwelijks vergeelt of verdonkert, met een perfect leesbaar schilderij als resultaat. Afhankelijk van de structuur en de stijl van het werk wordt een vernis met een gewenste glansgraad samengesteld.  

Copyright © Restauratieatelier Tempera 2019

Restauratie en conservatie: enkele stappen toegelicht

Fixeren en impregneren: Indien de verf-, lijm- of preparatielaag zich dreigt te onthechten of af te schilferen wordt deze plaatselijk gefixeerd of wordt het hele schilderij geïmpregneerd met een natuurlijk mengsel of een synthetische dispersie (afhankelijk van de ouderdom van het werk en de door de schilder gehanteerde materialen). Door impregnatie bereikt men een perfecte cohesie tussen de verschillende lagen van het doek en wordt verfverlies vermeden. Deze handeling gebeurt meestal met behulp van een door ons ontwikkelde vacuüm- en warmtetafel. Dankzij dit instrument hoeft het werk niet manueel gemanipuleerd te worden en worden onnodige risico’s vermeden. Tegelijk worden oneffenheden in de structuur van het doek weggewerkt door de zachte druk van deze vacuümtafel. 


Herstellen van gaten en scheuren: Gaten en scheuren worden ‘gelast’ en langs de picturale van het schilderij worden de lacunes opgevuld met een natuurlijke of synthetische pasta, waarin de structuur van het originele doek wordt geïmiteerd.  


Bedoeken of ‘doubleren’: Wanneer het doek zeer broos is geworden of wanneer er grote beschadigingen (scheuren, gaten) zijn, wordt het originele doek verstevigd met een nieuw linnen weefsel (een steundoek). Een zogenaamde ‘strip-lining’ of ‘randbedoeking’ betekent dat enkel de randen van het schilderij worden voorzien van nieuwe lapjes doek om het werk terug op het chassis te kunnen spannen.

 

Retoucheren: Het restaureren van lacunes in de verflaag van het schilderij of beeld gebeurt met natuurlijke pigmenten en huisbereide media die reversibel zijn en waarbij geen verkleuring optreedt.